Bij ons leersteuncentrum gebruiken we Diplon, een digitaal platform dat speciaal is ontworpen om de samenwerking tussen de school, de ouders, het CLB en ons leersteuncentrum te optimaliseren. Het zorgt voor een gestroomlijnde aanmelding en gezamenlijke opvolging van de leerondersteuning.
Je kan aanmelden in Diplon via: www.diplon.be
Hoe werken we met Diplon?
Diplon centraliseert de leersteunprocedure en maakt deze transparant voor alle betrokken partijen:
Aanmelden van leerling: we werken volgens een vraaggestuurd ondersteuningsmodel. Scholen melden enkel de leerlingen aan met extra ondersteuningsnoden en in het bezit zijn van:
een GC-verslag (Gemeenschappelijk Curriculum)
een IAC-verslag (Individueel Aangepast Curriculum)
een OV4-verslag (Opleidingsvorm 4)
Validatie en toekenning: na overleg en op basis van de noden, start een leerondersteuner met het opmaken van de beeldvorming. Samen met de leerkracht en/of schoolteam gaan we op zoek naar de leervraag. De ondersteuning kan leerling-, leerkracht- of teamgericht zijn.
Centraal hierbij staan de specifieke onderwijsbehoeften (SOB) van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en). Ondersteuningsvragen die zich situeren in fase 2 en fase 3 van het zorgcontinuüm worden door LSC De Tanden opgenomen.
Het handelingsplan: de leerondersteuner brengt alle belangrijke aspecten van de leersteun in kaart in Diplon:
beeldvorming
leervragen
doelen
onderwijsbehoeften
redelijke aanpassingen
ondersteuningsbehoeften en -strategieën
Online inzage: de school, het CLB en de ouders kunnen Diplon online raadplegen. Hiervoor is het belangrijk dat de school alle betrokken partijen toegang kan geven tot het dossier, zodat iedereen op de hoogte is van de afspraken en vorderingen.
Waarom werken we met Diplon?
We kiezen ervoor om met Diplon te werken om verschillende belangrijke redenen:
Efficiëntie en transparantie: Diplon zorgt voor een helder en georganiseerd proces. Het minimaliseert administratie en zorgt ervoor dat alle relevante informatie over de leersteun gemakkelijk toegankelijk is voor de betrokkenen.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid: door alle informatie over de ondersteuningsbehoeften en strategieën in Diplon te documenteren en te delen, stimuleren we een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de school, het CLB, het leersteuncentrum en ouders.
Optimale afstemming: het platform faciliteert betere afstemming tussen alle partijen. Dit betekent dat we sneller kunnen reageren op de noden en ondersteuning effectief kunnen bijsturen.
Focus op het kind: door de processen te stroomlijnen, kunnen we meer tijd besteden aan de directe ondersteuning en minder aan administratieve taken. Dit draagt bij aan een effectievere en meer gepersonaliseerde leersteun.
Met Diplon zetten we samen in op een vlotte en doordachte ondersteuning, met heldere communicatie en gezamenlijk doel voor ogen.